Verksamhetsberättelse 2017-2018

Styrelsen, sammansättning & ansvarsområden

• Nicole Medin (ordförande)
      • Anders Green (ledamot, vice ordförande)
      • Liselott Lindberg (ledamot, sekreterare)
      • Pernilla Fernberger (ledamot, kassör)
      • Valentin Oprean (ledamot)
      • Sandra Liljefors-Möll (suppleant 1)
      • Robert Sjökvist (suppleant 2)

Reflektioner från styrelsen

Föräldraföreningen för en tynande tillvaro. Frekventa rektorsbyten de senaste åren har brutit vår tidigare uppåtgående trend, eftersom samarbetet ständigt måste byggas upp från början. Vi upplever också ett betydligt svagare föräldraengagemang än tidigare, vilket delvis kan förklaras av att vi haft mycket svårt att få ut vår information till skolans föräldrar.

Om föreningen överhuvudtaget skall överleva behövs omgående:

• Stöd från skolan (skolledning och lärare) för att synliggöra föräldraföreningen, tydligt visa att föräldraföreningen är viktig för samverkan mellan föräldrar och skola samt att utse klassombud i alla klasser.
    • Fler engagerade föräldrar, som ställer upp som klassombud och i styrelsen.

Detta läsår är det tredje på raken som vi varit utan klassombud. Skolan har inte hjälpt oss att utse klassombud utan vi har endast haft en generell inbjudan till ”alla föräldrar” att komma på samrådsmöten. Avsaknaden av klassombud har inneburit att den naturliga kommunikations- och informationsvägen mellan föräldrar och föräldraföreningen har försvunnit. Klassombudets viktiga uppgift att fånga upp frågor från föräldrar och ta med till samrådsmöte har således försvunnit. Det är av yttersta vikt att skolan hjälper oss med att utse klassombud till läsåret 2018-2019.

Skolan har under de senaste tre åren drabbats av upprepade rektorsbyten. För styrelsen har detta inneburit att mycket tid har gått åt till att bygga upp samarbetet igen med en ny skolledning. Därav har föreningen inte haft mycket verksamhet utöver samrådsmöten.

Oavsett rektor har vi haft svårt att nå ut till skolans föräldrar med vår information. Det har varit upp till enskilda lärare att vidarebefordra information från föräldraföreningen, vilket de flesta inte har gjort. Sättet vi konsumerar information idag skiljer sig mycket från hur det var för bara några år sedan och skolan hänger inte alls med i utvecklingen. Vi hoppas att den nya Skolplattformen skall ge möjlighet att kommunicera med föräldrar på modernt sätt och att föräldraföreningen bjuds in att delta där. Får vi inte ut vår information så kommer föreningen att självdö.

Det är svårt att hitta föräldrar som vill lägga ner lite av sin tid på att diskutera barnens vardag i skolan och på fritids. När Björnbodaskolan var en F-6-skola fanns det andra möjligheter än idag att öka sitt engagemang stegvis under barnets skolgång. Nu behöver man engagera sig nästan direkt när barnet har börjat i skolan. Detta är en verklighet vi behöver förhålla oss till, men sammantaget med skolans ointresse att hjälpa oss och svårigheten att få ut vår information minimerar detta våra chanser att hitta nya föräldrar som vill driva föreningens verksamhet vidare.

Föräldraföreningen erbjuder en bra plattform för samverkan med skolan, och för den intresserade föräldern finns goda möjligheter att genom föräldraföreningen driva sina hjärtefrågor.

4 oktober hade vi årsstämma och en ny styrelse utsågs.

Under verksamhetsåret har ekonomin skötts av kassör Pernilla Fernberger.

Antalet betalande medlemmar under året var 109. Det är färre än förra året men vi skickade inte heller ut någon påminnelse som vi brukar. Uppmaning att betala medlemavgiften gick ut via hemsidan i oktober, och i november skickade vi ut en pappersavi via skolan. Utöver plusgirobetalning erbjöds detta år även Swish som alternativ för medlemsavgiften.

Nettointäkterna från caféet på Björnbodaskolans kväll blev 12.358 kr.

Kulturbidrag

Endast ett kulturbidrag utdelades och det gick till klass 1C som åkte till Tom Tits. Till nästa läsår måste vi annonsera kulturbidraget bättre så att det utnyttjas!

Skolan stod för planering och genomförande av aktiviteterna på Björnbodaskolans kväll. Föreningens styrlese planerade fikaförsäljningen med god hjälp av dokumentation från året innan. Caféverksamheten genomfördes av styrelsen tillsammans med hjälpsamma föräldrar och storasyskon. Detta år var det många föräldrar som ställde upp och hjälpte till med fikaförsäljning och städning efteråt!

Skolan informerade om behovet av hjälp med bakning men denna information var inte tillräckligt tydlig och ingen extra påminnelse gick ut. Detta resulterade i att mängden fikabröd för försäljning var otillräcklig, styrelsen fick stödbaka och köpa in extra fikabröd vilket ju inte var avsikten. Till kommande år behöver vi tillsammans med skolan lägga upp en kommunikationsplan för att bakningsinformationen skall nå ut bättre.

Under året har vi bytt domännamn för hemsidan och hemsidan hittas nu på:

Styrelsen har under verksamhetsåret haft styrelsemöten i anslutning till föräldrasamrådsmöten.

Nytt rektorsbyte

Rektor Carina valde att avsluta sitt uppdrag på Björnbodaskolan vid årsskiftet. En ny rektor, Tobias Hansson, tillträdde i februari. Styrelsen arbetar åter med att bygga upp ett samarbete med ny rektor.

Föräldrasamrådsmöten

Datum för samrådsmöten fanns på föreningens hemsida i god tid och publicerades samtidigt på Facebook. Alla föräldrar är välkomna på dessa möten och oftast deltar också någon representant för skolledningen. Minnesanteckningar från samrådsmöten publiceras på hemsidan.

Till kommande läsår behöver vi få skolan att ta ett större ansvar för att informera om samrådsmöten, samt att utse klassombud.

Published on augusti 16, 2018 · Filed under: Föreningsdokument; Tagged as:
    Kommentarer inaktiverade för Verksamhetsberättelse 2017-2018