• Verksamhetsberättelse 2016-2017

Styrelsen, sammansättning & ansvarsområden

• Nicole Medin (ordförande)
      • Anders Green (ledamot, vice ordförande)
      • Liselott Lindberg (ledamot, sekreterare)
      • Pernilla Fernberger (ledamot, kassör)
      • Francesca Mirandola (ledamot)
      • Sandra Liljefors-Möll (suppleant 1)
      • Valentin Oprean (suppleant 2)

Omtumlande start på läsåret

Läsåret 2016-2017 gick Björnbodaskolan från att vara en F-6-skola till att bli en F-3-skola, på grund av lokalproblem. Precis till skolstarten stod nya fina paviljonger på det som tidigare var skolans fotbollsplan och där flyttade lågstadiet in. Mellanstadiet flyttades redan året innan rent fysiskt till Vinsta gundskola västra, men detta läsår valde man att flytta åk 4-6 dit även organisatoriskt, och Björnbodaskolan blev alltså en skola för årskurs F-3. Med mellanstadiet förlorade vi dessutom fyra medlemmar i föreningens styrelse, vilket innebar att våra aktiviteter för året blev kraftigt försenade.

Vid läsårsstarten fick skolan också en ny, då tillförordnad, rektor – Carina Lucas. Pernilla Fernberger och Nicole Medin hade ett inledande möte med rektor tidigt på terminen och det var starten på ett nytt bra samarbete.

I slutet av höstterminen hade vi årsstämma och en ny styrelse utsågs.

Under verksamhetsåret så har ekonomin skötts av kassör Pernilla Fernberger.

Antalet betalande medlemmar under året var 128. Ett bra resultat med tanke på att skolans elevantal nästan halverats, samt att endast ett brev (med inbetalningskort) delades ut i klasserna. Till kommande år hoppas vi öka antalet ytterligare genom att erbjuda Swish-betalning.

Vi hade inte budgeterat med några intäkter från Björnbodaskolans kväll men föreningen drev caféet och nettot blev ca 8.500 kr.

Den avgående styrelsen hade föreslagit årsmötet att hälften föreningens pengar skulle gå till mellanstadiet eftersom deras föräldrar till stor del samlat in föreningens medel. Förslaget antogs och pengarna har använts av årskurs 4 och 5 som åkte till Tom Tits, samt att rastleksaker inköptes för resterande summa.

Björnbodaskolans kväll blev en braksuccé detta år! Skolan stod för den mesta planeringen och styrlesen planerade och genomförde fikaförsäljningen tillsammans med några hjälpsamma föräldrar och storasyskon. Många familjer hade hjälpt till att baka till caféet och det fanns massor med gott. Vädret var fantastiskt och på den helt nybyggda scenen erbjöds underhållning från alla årskurser.

Till nästa läsår behöver vi få fler föräldrar som hjälper till i caféet så att även styrelsen får möjlighet att se sina barns utställningar och uppträdanden.

Styrelsen har under verksamhetsåret haft styrelsemöten i anslutning till föräldrasamrådsmöten.

Möten med rektor

Efter årsmötet hade den nya styrelsen ett långt bra möte med rektor Carina Lucas. I övrigt har rektor elle rnågon annan lämplig representant för skolan deltagit i våra föräldrasamrådsmöten.

Föräldrasamrådsmöten

Klassombudsmötena fick ett nytt mer inkluderande namn. Datum för dessa möten fanns på hemsidan i god tid och då presenterades även om det var något speciellt som det skulle fokuseras på. Alla föräldrar är välkomna på dessa möten och oftast deltar också någon representant för skolledningen. Mötena var generellt välbesökta men det var oftast olika föräldrar. Till kommande läsår kan det vara lämpligt att försöka utse klassombud. Minnesanteckningar från samrådsmöten publiceras på hemsidan.

Kulturpengar

Varje år avsätter föreningen pengar i budgeten för kulturbidrag till eleverna, för att ge möjlighet till exempelvis teraterupplevelser. Detta år fick en f-klass bidrag för att gå på Aquaria med guidad visning, två f-klasser åkte till Fjärilshuset samt att föreningen betalade skolbio ”Upp i det blå” för hela årskurs 1.

Published on augusti 19, 2017 · Filed under: Föreningsdokument; Tagged as:
    Kommentarer inaktiverade för Verksamhetsberättelse 2016-2017