Torsdag 20 september 2018 kl 18.00 föreningsmöte & årsmöte i personalrummet våning 2

• Verksamhetsberättelse läsåret 2015-2016

Styrelsens sammansättning & ansvarsområden

• Åsa Lundborg (ordförande)
      • Sara Wickert (kassör)
      • Cecilia Spångare (sekreterare)
      • Pernilla Fernberger (vice ordförande, hemsidan)
      • Jenny Nilsson (sekreterare)
      • Andreas Green (suppleant 1)
      • Nicole Medin (suppleant 2, huvudklassombud)

Stadgar

En uppfräschning av föreningens stadgar antogs på årsmötet.

Lokalfrågan

Styrelsen har under läsåret haft möten med rektor (ordinarie och tf rektor) samt Gunnar Wohlin och andra representanter från utbildningsförvaltningen, för att diskutera lokalfrågan på kortare och längre sikt. Föräldraföreningen har i minnesanteckningar på hemsidan fortlöpande informerat om processen och evakueringsplaner.

Strax före höstlovet var det många elever i skolans huvudbyggnad som blev sjuka av luften i huset. Skolan agerade föredömligt snabbt och evakuerade berörda klasser till andra lokaler. Föräldraföreningen ansåg att det fanns en risk att situationen med de utspridda lokalerna skulle pågå under lång tid och ordnade därför en namninsamling för att få ersättningspaviljonger på plats så snart som möjligt. Huruvida insamlingen hjälpte till är ju svårt att säga men paviljongerna fanns i alla fall på plats till terminsstarten HT 2016.

Skolgård Vinsta Västra

När det stod klart att årskurs fem och sex skulle evakueras till Vinsta Västra tog styrelsen initiativ att fråga barn och personal vad de önskade sig till rasterna & skolgården. Vinsta Västra har inte haft någon skolgård värd namnet för barn i mellanstadieåldern. Trots möten med skolledningar och fastighetsägare var inga förändringar gjorda till skolstarten. Föräldraföreningen köpte in diverse rastleksaker till våra barn uppe på Vinsta.

Styrelsen har under året arbetat med frågan om skolgården och haft kontakt med representanter för utbildningsförvaltningen. I mars kom besked om att lekredskap skulle sättas upp på delar av fotbollsplanen och efter påsklovet var grejerna på plats. Av den utlovade konstgräsplanen blev dock intet.

Skolkläder

Styrelsen har under höstterminen 2015 som tidigare år anlitat Skolgarderoben för att de familjer som önskar skulle kunna beställa skolkläder.

Alla hjärtans dag

På alla hjärtans dag den 14 februari 2016 bjöd föräldraföreningen traditionsenligt skolans elever och personal på geléhjärtan.

Ett stort tack till de föräldrar som var med och vandrade under året! Detta uppskattas av fältassistenterna i området. På hemsidan finns en logg på vad som hände under vandringarna för den som vill ha mer information. Antalet klasser som loggat sitt deltagande i trygghetsvandringen under läsåret 2015-2016 är lågt.

Björnbodaskolans kväll blev dessvärre inställd detta läsår, delvis på grund av byggnadsarbeten. För föreningen innebär detta avsevärt minskade intäkter jämfört med budget.

Rastleksaker

Föreningen köpte som vanligt in rastleksaker till barnen. Bollar, bandyklubbor, sandleksaker, rockringar, hopprep osv. Utöver de vanliga enkla rastleksakerna inköptes flera uppsättningar av spelet Fun Battle till olika årskurser. Ordförande Åsa fick också skolledningen att köpa in två uppsättningar av det populära spelet.

I början av höstterminen hade vi årsstämma och deltagandet var inte högt men en ny styrelse utsågs.

Styrelsen har under verksamhetsåret 2015/2016 haft styrelsemöten i anslutning till klassombudsmöten.

Möten med rektor

Styrelsen har inte haft enskilda möten med rektor under läsåret utan rektor/tf rektor/biträdande rektor/annan från ledningsgruppen har deltagit på flera av våra klassombudsmöten.

Klassombudsmöten

Datum för dessa möten fanns på hemsidan i god tid och då presenterades även om det var något speciellt som det skulle fokuseras på. Även föräldrar som inte är klassombud är välkomna på dessa möten. Minnesanteckningar från mötena publiceras på hemsidan. På dessa möten deltar oftast någon från skolans ledning.

Under verksamhetsåret så har ekonomin skötts av kassör Sara Wickert. Föreningens intäkter under året har varit betydligt mindre än budgeterat, vilket har två orsaker:

• Björnbodaskolans kväll blev inställd. Detta är utöver medlemsavgifterna vår största inkomstkälla så bortfallet jämfört med budget är avsevärd.
    • Vi hade under detta år endast ca 60 betalande familjer. Höstterminen var minst sagt rörig och föreningen hade svårt att nå ut till familjerna med information, vilket även drabbade utskick om medlemsavgiften. Vi gjorde endast ett utskick mot normala två.

Kulturpengar

Varje år avsätter föreningen pengar i budgeten för kulturbidrag till eleverna, för att ge möjlighet till exempelvis teraterupplevelser. Detta år försökte vi oss på en kampanj riktad till samtliga lärare för att uppmärksamma bidraget. På grund av turbulensen under hösten är det osäkert om samtliga lärare fick informationen.

Föreläsning om maktlekar

Föreningen hyrde in Sanna Mohr och Sannie Wedberg Linzander från maktlekar.org för en föreläsning om maktlekar. Föreläsningen var öppen för föräldrar och personal på Björnbodaskolan.

Published on oktober 8, 2016 · Filed under: Föreningsdokument; Tagged as: ,
    Kommentarer inaktiverade för Verksamhetsberättelse läsåret 2015-2016