• Verksamhetsberättelse för läsåret 2014-2015

• Cecilia Spångare ledamot
      • Pernilla Fernberger ledamot

Styrelsemedlemmarnas ansvarsområden

Åsa Lundborg: Lokalgruppen, Björnbodaskolans kväll, kultur, skolkläder samt isbana

Katarina Stenqvist: Bjuda in klassombud till möten och uppdatera klassombudslistan, Björnbodaskolans kväll

Sara Wickert: Trygghetsvandringen, Björnbodaskolans kväll samt ekonomi

Pernilla Fernberger: Hemsidan & sociala medier

Lokalgruppen

Styrelsen har under året haft möten med rektor Håkan Wiklund och Gunnar Wohlin från utbildningsförvaltningen, för att diskutera lokalfrågan på kortare och längre sikt. Att en evakuering av de äldre barnen till Vinsta västra skulle ske har vi nog haft klart för oss länge men på grund av undermålig ventilation i Björnbodaskolan aktualiserades frågan redan 2015. Byggprocessen fortgår såvitt vi vet enligt plan. Föräldraföreningen har i minnesanteckningar på hemsidan fortlöpande informerat om processen och evakueringsplaner.

Skolkläder

Styrelsen har under höstterminen 2014 som tidigare år anlitat Skolgarderoben för att de familjer som önskar skulle kunna beställa skolkläder.

Alla hjärtans dag

På alla hjärtans dag den 14 februari 2015 bjöd föräldraföreningen traditionsenligt skolans elever och personal på geléhjärtan.

Isbana

Det var ett stort intresse för att hjälpa till och spola till en isbana vid skolan – stort tack till er alla. På grund av den milda vintern fanns dessvärre inte möjlighet att spola någon isbana denna vinter.

Ett stort tack för alla föräldrar som var med och vandrade under året! Detta uppskattas av fältassistenterna i området. På hemsidan finns en logg på vad som hände under vandringarna för den som vill ha mer information. Första pris är 2 000 kronor och andra pris är 500 kronor till klasskassan. Vinstpengarna kommer från föräldraföreningens konto. Vi gratulerar klass 5B som tog hem första pris för läsåret 2014-2015.

Klass Antal föräldrar Andel av klassen
    5B 17 63%
    2A 11 46%
    5A 11 39%
    2B 3 12,5

Antalet klasser som loggat sitt deltagande i trygghetsvandringen under läsåret 2014-2015 är avsevärt lägre än tidigare år. Här finns ett område att jobba med för föreningen under kommande år.

Det finns nya tillfällen att vinna pengar till klasskassan varje läsår, se vår hemsida för schema så att Du kan se vilken helg som just Du som förälder kan vara med och trygghetsvandra.

Denna kväll ägde rum onsdagen den 27 maj 2015 och vädret var varmt och soligt. Stort tack till alla som medverkade och gjorde denna kväll till en toppenkväll! Totalt så samlades det in ca 22.000 kronor. En del utlägg ska tas därifrån men det är ändå en stor summa pengar som går tillbaka till eleverna i form av t ex rastleksaker och kulturupplevelser. Summan är ca 2.500 kr lägre än året innan och detta beror på att vi gick skolan till mötes och avstod från att sälja popcorn. (Det är gott med popcorn men de hamnade tyvärr både här och där och klassrummen var inte så trevliga att jobba i dagen efter.)

För att locka fler föräldrar att delta i fotbollsmatchen och slippar ragga spelare under kvällen införde vi detta år på försök ett pris på 500 kr till den klass som bidrog med flest föräldrar. Eftersom det fanns tillräckligt med anmälda föräldrar på plats får försöket anses lyckat! Priset gick till klass 4B. Vilket lag som vann matchen har vi inte koll på men tack till alla som deltog!

Föräldraföreningen använder hemsidan för informationsspridning, all viktig information från oss läggs ut där. Minnesanteckningar och annan löpande information läggs också automatiskt ut på Twitter (https://twitter.com/bjornboda_ff) och Facebook (https://www.facebook.com/bjornbodaff). Endast ett femtiotal föräldrar har upptäckt möjligheten att få nya inlägg från hemsidan bekvämt till sin e-postadress. Vi fortsätter att flagga för denna möjlighet när vi skickar pappersinformation med eleverna, och hoppas att antalet prenumeranter skall öka.

Rastleksaker

Diskussion med fritidsansvarig Cecilia, som fick uppdraget att presentera en ”önskelista” på vad skolan önskade sig till skolgården. Rastleksaker köptes in till skolan och fördelades klassvis.

I början av höstterminen hade vi årsstämma och deltagandet var inte högt men en ny styrelse utsågs.

Styrelsen har under verksamhetsåret 2014/2015 haft styrelsemöte i anslutning till klassombudsmöten.

Möten med rektor

Hösten 2014 fick skolan en ny rektor, Håkan Wiklund. Styrelsen har inte haft enskilda möten med rektor under läsåret utan Håkan har deltagit på flera av våra klassombudsmöten.

Klassombudsmöten

Datum för dessa möten fanns på hemsidan i god tid och då presenterades även om det var något speciellt som det skulle fokuseras på. Även föräldrar som inte är klassombud är välkomna på dessa möten. Protokoll från mötena publiceras på hemsidan. På dessa möten deltar alltid någon från skolan tex biträdande rektorer som Inga-Lill och Cecilia men även rektor Håkan.

Under verksamhetsåret så har ekonomin skötts av kassör Sara Wickert. Ekonomin är stadig och vi hade under detta år ca 160 betalande familjer vilket är en svag tillbakagång mot rekordåret innan. Det är glädjande med så många betalande medlemmar!

Kulturpengar

Varje år avsätter föreningen pengar i budgeten för kulturbidrag till eleverna, för att ge möjlighet till exempelvis teaterupplevelser. Under läsåret 2014-2015 utnyttjades kulturbidraget av årskurserna 2,3, 5 och 6. Från styrelsens sida anser vi att det finns behov av lite mer marknadsföring av vårt bidrag så att alla elever får ta del av det.

Published on september 4, 2015 · Filed under: Föreningsdokument; Tagged as:
    Kommentarer inaktiverade för Verksamhetsberättelse för läsåret 2014-2015