• Verksamhetsberättelse läsåret 2013-2014

• Eva Gunnarsson Sekreterare
    • Pernilla Fernberger ordinarie ledamot

Styrelsemedlemmarnas ansvarsområden

Åsa Lundborg Lokalgruppen, Björnbodaskolans kväll, kultur, möten med rektor och skolkläder samt isbana

Katarina Stenqvist Bjuda in klassombud till möten och uppdatera klassombudslistan, Björnbodaskolans kväll

Eva Gunnarsson Sekreterare, möten med rektor

Sara Wickert Trygghetsvandringen, möten med rektor och Björnbodaskolans kväll samt ekonomi

Pernilla Fernberger Hemsidan, möten med rektor

Lokalgruppen

Under hösten 2013 har arbetet med Utbildningsförvaltningen och Gunnar Wohlin fortsatt, dock utan möten men informationen har varit att en ombyggnad av Björnbodaskolan lagts till i verksamhetsplanen 2014. Under hösten har SISAB åtgärdat ytterligare problem bl a golvet i gymnastiksalen och på fritidsgården samt taken i hela byggnad B (stora skolan). För mer info var vänliga se vår hemsida.

Samverkan med Vinstagårdsskolan

Under hösten 2013 fick vi en förfrågan om att rektorn Magnus Johansson kom och pratade med föräldraföreningen om skolan och om varför så få elever från Björnbodaskolan väljer att gå där. Vi bjöd in Magnus till vårt möte den 3/12, vi kom då överens om att arbeta hårdare tillsammans för att göra Vinstagårdsskolan till det naturliga valet för våra elever då de ska välja högstadieskola.

Skolkläder

Under hösten 2013 såldes skolkläder med hjälp av Skolgarderoben. Det var 51 beställningar som gjordes.

Alla hjärtans dag

På alla hjärtans dag den 14 februari 2014 bjöd föräldraföreningen traditionsenligt skolans elever och personal på geléhjärtan.

Teater

Alla elever har även i år tilldelats en kulturpeng som ska användas till kultur. Föräldraföreningen har samarbetat med skolan kulturombud för önskemål och bokning av teater på skolan.

Isbana

Det var ett stort intresse för att hjälpa till och spola till en isbana vid skolan – stort tack till er alla. På grund av den milda vintern fanns dessvärre inte möjlighet att spola någon isbana denna vinter. Nästa år kommer vi att börja i tid så att vi är redo när kylan kommer så vi hinner med en isbana och vi hoppas på lika stort intresse då. Håll utkik efter information från oss i föräldraföreningen.

Föreläsning om barn och sociala medier

Under våren 2014 anlitade föräldraföreningen Niclas Ottosson från Nexpo för föreläsningar om nätanvändning och nätmobbning. Barnen i årskurs 4-6 fick två föreläsningar och föräldrarna fick en föreläsning.

40-årsjubileum

Under hösten firade skolan 40 år och föräldraföreningen bidrog då med 10 000 kr för att göra något roligt för. Det var bl a hoppborgar och cirkusuppträdanden denna dag.

Ett stort tack för alla föräldrar som var med och vandrade under året! Detta uppskattas av fältassistenterna i området. På hemsidan finns en logg på vad som hände under vandringarna för den som vill ha mer information. Första pris är 2 000 kronor och andra pris är 500 kronor till klasskassan. Vinstpengarna kommer från föräldraföreningens konto. Vi gratulerar nuvarande klass 6A till vinsten och nuvarande klass 5B till andra platsen. Det finns nya tillfällen att vinna pengar till klasskassan varje läsår, se vår hemsida för schema så att Du kan se vilken helg som just Du som förälder kan vara med att trygghetsvandra.

Klass Antal elever Antal föräldrar Procentuellt
    5a 24 18 75 %
    4b 26 14 54 %
    5b 25 13 52 %
    4a 26 11 24 %
    Fc 26 6 23 %
    1b 25 5 20 %
    FM + 1M 31 6 19 %
    1a 24 3 13 %
    6b 28 2 7 %

Relaterat till hur fördelningen såg ut förra läsåret. ?????

Denna kväll ägde rum onsdagen den 21 maj 2014 och vädret var varmt och soligt. Stort tack till alla som medverkade och gjorde denna kväll till en toppenkväll! Totalt så samlades det in 24 500 kronor, en del utlägg ska tas därifrån men det är ändå en stor summa pengar till föräldraföreningen som oavkortat går tillbaka till eleverna i form av t ex rastleksaker.

Hemsidan – http://www.bjornbodaff.se/

Föräldraföreningen använder hemsidan för informationsspridning, all viktig information från oss lägger vi upp där. Ett tips är att anmäla sin e-postadress på hemsidan för att få all ny information bekvämt i e-posten. På så sätt är det lätt att hålla sig uppdaterad om vad som händer i skolan och hur vi arbetar med elevernas arbetsmiljö den tid de är i skolan. Samma information läggs också med automatik ut på Facebook (https://www.facebook.com/bjornbodaff) och Twitter (https://twitter.com/bjornboda_ff).

Rastleksaker

Diskussion med fritidsansvarig Cecilia, som fick uppdraget att presentera en ”önskelista” på vad skolan önskade sig till skolgården. Under hösten 2013 så bidrog vi med 5 000 till rastleksaker. Dessa levererades lagom till jul.

Till fritidsgården/Galaxen bidrog vi med 5 000 kronor efter ombyggnaden. I samband med ombyggnaden av fritidsgården använde man 5:an för morgon- och kvällsomsorgen vilket blev mycket bra och skolan valde att behålla den på 5:an, vilket innebar att vi bidrog med lite mer rastleksaker till denna verksamhet.

I början av höstterminen hade vi årsstämma och deltagandet var inte högt men en ny styrelse utsågs. Det blev samma styrelse som tidigare läsår.

Styrelsen har haft 6 styrelsemöten under verksamhetsåret 2013/2014. Inför varje styrelsemöte har representanyer från styrelsen haft möten med rektor Agneta Brandelius.

Klassombudsmöten

Datum för dessa möten fanns på hemsidan i god tid och då presenterades även om det var något speciellt som det skulle fokuseras på. Även föräldar som inte är klassomb är välkomna på dessa möten. Protokoll från mötena publiceras på hemsidan. På dessa möten deltar alltid någon från skolan tex biträdande rektorer som Inga-Lill och Cecilia.

Under verksamhetsåret så har ekonomin skötts av Sara Wickert. Ekonomin är stadig och vi hade under detta år rekord då det gäller betalande medlemmar 165 stycken i december 2012 och det tillkom några till i början på 2013.

Händelse som påverkade under året

Tyvärr hade vi en mycket tråkig händelse i slutet på 2013 då vaktmästare Kenneth Thun gick bort. Föräldraföreningen medverkade vid begravningen och köpte en krans från alla eleverna på skolan.

Published on september 3, 2014 · Filed under: Föreningsdokument; Tagged as:
    Kommentarer inaktiverade för Verksamhetsberättelse läsåret 2013-2014